The Chronic 2001

Tja!
Tänkte skriva en liten hyllning till en av mina absoluta favoritablum: The Chronic 2001 av Dr Dre (1999). Uppföljaren till The Chronic från 1999.  Skivan släpptes i November 1999, alltså inte under 2001. Anledningen är en fejd med Dres tidigare skivbolag: Deathrow records som släppte en skiva som hette The Chronic 2000.

Över 600,000 såldes första veckan och idag ligger den på 6 miljoner sålda bara i USA. Knappt någon (förutom Easy-E) har gjort så mycket för West Coast rappen som Dre. Han var med i gruppen NWA på 80-Talet, startade Deathrow records som upptäckte Snoop Dogg och Tupac i början av 90-talet.

Sedan grundade han Aftermath som upptäckte: Eminem, D12, 50 Cent, G-Unit och The Game. Killen förtjänar respekt! Iår släpper han det första albumet på nio år: Detox, det ser jag verkligen fram emot. Så gör som jag säger och ladda ner både The Chronic och The Chronic 2001 nu! (lagligt såklart som jag vet att alla i Sverige gör). 

Chronic betyder hasch om någon undrar.

image549

/Oskar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0